- Written by Maaike Boonstra
Vanuit Netwerk GGZ Kempen bieden we op deze pagina enkele handvaten en herstelgerichte tools aan, waar je als hulpverlener of ervaringsdeskundige mee aan de slag kan. Dit aanbod wordt opgebouwd voor en door netwerkpartners (zie legende onderaan voor het betreffende initiatief). Moesten jij of je organisatie nog aan andere tools denken, dan kan u deze aanleveren via walter.krikilion@opzgeel.be.
De opdeling werd hier gebaseerd op de sleutelelementen van herstel aan de hand van het raamkader van CHIME.
- Connectedness = Verbondenheid
- Hope and optimism = Hoop en optimisme
- Identity = Een eigen, persoonlijke identiteit
- Meaning in life = Betekenisverlening aan de eigen psychische klachten en het eigen levensverhaal
- Empowerment = Grip op het eigen leven
Verbondenheid
- Betrekken context (partner, gezin, familie, …) bij de begeleiding
- Kwaliteitenspel: exploreren van talenten en deze bestendigen, aansterken
- Feedbackronde: eigen evolutie delen met groepsleden gevolgd door groepsleden die op hun beurt feedback geven over de evolutie die zij gezien hebben
- Patiëntenparticipatie aanbieden door wekelijks of maandelijks inspraakmomenten voor cliënten te voorzien
- Arbeidszorg: bevorderen van persoonlijke groei door iets te kunnen doen voor anderen en een gevoel te verkrijgen van betekenis voor zichzelf en anderen
- In contact brengen met ervaringsdeskundigen en lotgenotengroepen (2)
- Peer support
- Overlegmodel: begeleiden in het maken van keuzes en samen tot beslissingen komen
- Basisattitude
- Open kijk hanteren naar de cliënten toe zonder vooroordelen
- Makkelijk aanspreekbaar zijn van de hulpverleners (beschikbaarheid en laagdrempeligheid)
- Gewenste Relatie met Begeleiders (RINO)
- Werken in groep en groepsactiviteiten (uitstappen, sportdag, …): verbondenheid met anderen en maatschappij
- Verbindende communicatie: Tielemans, E. (2017). Verbindende communicatie werkt. Garant uitgevers N.V.
- Werken met (huis)dieren binnen de GGZ.
Hoop en Optimisme
- Kernkwadranten van Ofman
- Krachtenmatrix (2)
- 3 Vragen voor een gelukkig leven (3)
- Kwaliteitenspel: exploreren van talenten en deze bestendigen, aansterken (2)
- Zelfobservatieopdrachten: positief dagboek, complimentenboekje, … (3)
- In contact brengen met ervaringsdeskundigen en lotgenotengroepen: info over lotgenotencontact, Similes (2)
- Mogelijkheid aanbieden om te ervaren hoe je anders in het leven kan staan (Mindfulness, Leefsleutels, Heartfullness) (2)
- Parabel van de witte en zwarte wolf (3)
- Signaleringsplan(4)
- Herstelacademie Kempen (2)
- Brengen van herstelverhalen
Identiteit
- Kernkwadranten van Ofman
- Krachtenmatrix (2)
- Kwaliteitenspel: exploreren van talenten en deze bestendigen, aansterken (2)
- Basisattitude (3)
- Open kijk hanteren naar de patiënten toe zonder vooroordelen
- Makkelijk aanspreekbaar zijn van de hulpverleners (beschikbaarheid en laagdrempeligheid)
- IP: elke patiënt heeft een eigen boekje met de eigen doelstellingen in en heeft op die manier ook het eigen traject in handen (3)
- Talentenwerkboek: een handige tool om op een praktische en stapsgewijze manier op ontdekkingstocht te gaan naar jouw talenten.
- Bill of rights: opkomen voor jezelf (4)
Betekenis
- Patiëntenparticipatie aanbieden door wekelijks of maandelijks inspraakmomenten voor cliënten te voorzien (3)
- Arbeidszorg: bevorderen persoonlijke groei door iets te kunnen doen voor anderen en een gevoel te verkrijgen van betekenis voor zichzelf en anderen
- Basisattitude (3)
- Open kijk hanteren naar de patiënten toe zonder vooroordelen
- Makkelijk aanspreekbaar zijn van de hulpverleners (beschikbaarheid en laagdrempeligheid)
- ACT (therapie-model)
- Mindfulness
- Kaderen van beperking adhv psycho-educatie
- Schaalvraag (therapeutische techniek)
- Vrijwilligerswerk (2)
Krachtgericht
- Doelzoeker: helpt om concrete levensdoelen te formuleren (gratis te bestellen via VPP)
- Apps: Back-up & On track again (1813)
- Online hulp
- Organiseren van activiteiten en hierbij rekening houden met een beschikbaar of eigen budget
- 5G Schema (inzicht krijgen in zichzelf en zoeken naar alternatief gedrag)
- Krachtenmatrix
- Kwaliteitenspel: exploreren van talenten en deze bestendigen, aansterken
- Feedbackronde: eigen evolutie delen met groepsleden gevolgd door groepsleden die op hun beurt feedback geven over de evolutie die zij gezien hebben (3)
- Zelfobservatieopdrachten: positief dagboek, complimentenboekje, … (3)
- Arbeidszorg: bevorderen persoonlijke groei door iets te kunnen doen voor anderen en een gevoel te verkrijgen van betekenis voor zichzelf en anderen
- In contact brengen met ervaringsdeskundigen en lotgenotengroepen
- Mirakelvraag (techniek uit oplossingsgerichte therapie)
- Overlegmodel: begeleiden in het maken van keuzes en samen tot beslissingen komen (3)
- IP: elke patiënt heeft een eigen boekje met de eigen doelstellingen in en heeft op die manier ook het eigen traject in handen (3)
- Parabel van de witte en zwarte wolf (3)
- Signaleringsplan (4)
- Verbindende communicatie: Tielemans, E. (2017). Verbindende communicatie werkt. Garant uitgevers N.V. (3)
- Fit in je hoofd
- HEE
- Herstelacademie Kempen
- Talentenwerkboek: een handige tool om op een praktische en stapsgewijze manier op ontdekkingstocht te gaan naar jouw talenten.
Betreffende initiatieven
Indien u graag meer weet over de bovenstaande tools, aarzel niet om contact op te nemen met de onderstaande bronnen:
(2): Ervaringsdeskundige stafmedewerker Netwerk GGZ Kempen
(3): Dagkliniek ‘Poorthuis’ OPZ Geel