- Written by Maaike Boonstra
Ter inspiratie, maar ook als erkenning voor de mooie initiatieven die er genomen werden, delen we graag op welke manier partners de laatste weken een alternatief aanbod hebben voorzien voor hun vrijwilligers, cliënten en bezoekers.
Hier een overzicht van de alternatieven die door ’t Vooruitzicht en de dienst sport & vrije tijd van OPZ Geel werden aangeboden:
Binnen de eigen organisatie:
- Zoektochten op het domein: wandelen was zowat de enige activiteit die mogelijk was en al gauw had iedereen het domein al wel wat gezien. Om de tochten wat uitdagender en plezanter te maken, zetten ze wekelijks een nieuwe wandelzoektocht uit, gebonden aan een periode (vb. de paaszoektocht) en soms ook in verschillende niveaus.
- Voor de divisie ouderen bezorgden ze aangepaste versies van de zoektocht zodat ze die binnen een haalbare afstand konden doen en enkele aangepaste spelen voor binnen. Zo ontwikkelden we een reuze-ganzenbord met beweegopdrachtjes en een reuzen memoryspel om de geest te prikkelen.
- Gezonde bingo: in de eerste periode kregen de afdelingen van het sportteam wekelijks een gezonde bingo, elke cliënt of bewoner kon zo op zijn eigen tempo enkele kleine gezonde activiteiten doen en aanvinken.
- Tips van ’t Vooruitzicht op de beeldschermen die elke cliënt op zijn kamer kan volgen.
- Voor het outreachteam van divisie jongeren maakten ze een bezoekwandeling: de jongere kan samen met een ouder deze wandeling van 1 uur volgen en passeert enkele plaatsjes waar ze samen kunnen genieten.
- Wandelcontacten: voor bezoekers en vrijwilligers met een kwetsbaarheid die het erg moeilijk hebben en niet kunnen terugvallen op een eigen netwerk, organiseren we een wandelcontact.
- Post: ook via de klassieke post stuurden ze eens een kaartje of een gepersonaliseerde woordzoeker om contact te houden en betrokken te blijven.
- Kamerboekje: opname-eenheid 2 (open opname) maakte een kamerboekje voor patiënten die bij opname 7 dagen in quarantaine moesten, met aandacht voor ontspanning, creativiteit en beweging. Wie dat wil, kan bij ’t Vooruitzicht een boekje op maat aanvragen.
- De groep expressie ging online verder met thuiswerkopdrachtjes en online workshops.
Voor iedereen:
- Op tvooruitzicht.com maakten ze een pagina ’tVooruitzicht@home met tips en activiteiten die men zelf kan doen in hun eigen leefomgeving. Dit adhv 5 thema’s:
-
- Creatief aan de slag: kleurplaten, woordzoekers, rebussen,
- Tip van ’t Vooruitzicht: tips en links naar online mogelijkheden van organisaties binnen de sfeer van vrije tijd, cultuur, ontmoeting
- de uitdaging: challenges die je kan aangaan met jezelf of de groep
- fit@home: workouts, online lessen, schema’s, beweegtips en tochten
- Plan je dag: dagschema en tips om structuur aan te brengen in je dag
- Op de facebookpagina @tvooruitzichtgeel.be maakten ze een groep tvooruitzicht@home. Zo kunnen de bezoekers en vrijwilligers contact houden met het team en elkaar en ontvangen ze op regelmatige basis nieuwe tips en activiteiten. Deze groep wordt nu bijna volledig gedragen door de leden zelf. Hier krijgen de deelnemers en bezoekers ook de mogelijkheid om met het team te chatten.
- Trektocht naar Tydavnet: tijdens de Dimpnadagen organiseerden ze een vituele trektocht waarbij zowel op het domein als in de eigen thuissituatie kon gewandeld worden. De kilometers worden samengeteld en zo wandelen ze samen maar Tydavnet in het noorden van Ierland. Deze gezamenlijke uitdaging werkte verbindend.
Hier een overzicht van de alternatieven die ’t Twijge (activiteitencentrum Beschut Wonen Kempen) werden aangeboden:
- Er werd een facebookgroep opgericht voor cliënten van ’t twijgje, hierop werden raadsels en grapjes gepost, alsook knutsel-uitdagingen. Cliënten posten hierop waar ze thuis mee bezig waren.
- Cliënten kregen een handgemaakt bemoedigend kaartje in de brievenbus met een gedichtje.
- Er was de mogelijkheid om op gesprek te komen op bureau van ’t twijgje.
- Waar er vraag was werden er ‘werkjes‘ klaar gelegd en opgehaald door cliënten. Zo kwam er thuis wat extra bezigheid door bv. te haken, breien, enz.
Zoals veel andere organisaties hielden ze telefonisch contact met elke de cliënten en vrijwilligers.